Masinile sunt facute sa ne duca oriunde avem nevoie si sa ne ofere mobilitate si comfort. De aceea nu suntem deloc incantati atunci cand trebuie sa ne lasam masinile in service, sa cautam alte mijloace de transport pana cand defectiunea este remediata si, bineinteles, sa platim contravaloarea reparatiilor. Din pacate, defectiunile au loc, datorita uzurii pieselor.
In calitate de conducatori si posesori de autoturisme, avem posibilitatea sa reducem defectiunile sau cel putin sa le reducem nivelul de gravitate. Asta inseamna sa avem grija de autoturism si de eventualele semnale ce au putea indica existenta unei defectiuni sau debutul ei, sa inlocuim consumabilele in mod adecvat, si sa efectuam periodic revizii detaliate. Asadar, iata care sunt cele mai frecvente tipuri de defectiuni auto, ce trimit un numar mare de masini in service.
Probleme la sistemul de franare
Un numar foarte mare de masini ajung in service necesitand reparatii la sistemul de franare. De cele mai multe ori, trebuie inlocuiti sabotii, placutele de frana, sau amandoua. Din pacate nu se poate preveni uzura sistemului de franare, dar se poate evita uzura lui prematura prin inlocuirea periodica a sabotilor. Majoritatea conducatorilor auto asteapta prea mult pana ajung sa inlocuiasca sabotii. Daca auzi orice tip de zgomot facut de franele masinii, ar trebui sa duci masina la verificat cat mai repede. Cea mai buna metoda de a-ti proteja franele este sa conduci precaut, fara sa franezi brusc prea des.
Probleme la sistemul de racire
Aici vorbim de radiator, pompe de apa si supraincalzire, nu despre sistemul de aer conditionat. Pentru a evita defectiunile la sistemul de racire, schimba antigelul sau agentul de racire in mod regulat. Acest lucru poate preveni depunerile de sedimente si coroziunea in chiulasa si garnitura de chiulasa, si de asemenea previne uzura prematura la garniturile pompei de apa si nucleul radiatorului. Ar trebui intotdeauna sa te asiguri ca folosesti antigelul potrivit. In timp, antigelul isi modifica concentratia chimica si nu isi mai fac treaba asa cum trebuie. La majoritatea modelelor de masini noi, avem de a face cu componente din plastic la motor, ce pot crapa cu usurinta daca apa fierbinte si antigelul ce curge prin ele nu sunt mentinute la nivele adecvate.
Avarii
Un numar mare de modele de masini noi au foarte multe componente electronice, ce pot inceta sa functioneze la un moment dat. Aceste avarii sunt de obicei produse de probleme la partea electrica sau la senzori, cum ar fi debitmetrul sau senzorul arborelui cotit. In functie de caz, aceste avarii pot opri masina din mers sau pot aprinde diversi senzori pe bord. Nu prea ai ce sa faci sa previi astfel de avarii, dar evita sa conduci o masina cu martori aprinsi la bord. Risti sa produci avarii sau defectiuni mult mai grave.
Sistemul de tractiune
Aici avem incluse capul de planetara, osia, si rulmentii. Daca sesizezi zgomote la sistemul de directie atunci cand virezi sau iei curbe, du masina la o verificare cat mai repede. Poate fi o cauza relativ simpla si usor de rezolvat, precum un nivel scazut al lichidului de servodirectie, dar poate fi si mai serios de atat, cum ar fi rulmenti pe cale sa cedeze. Rulmentii uzati pot sa duca la o uzura neuniforma a cauciucurilor, ceea ce insemna o cheltuiala mai mare cu anvelopele. In cel mai rau caz, roata se poate bloca complet.
Suspensiile
Din pacate, multe din drumurile tarii noastre lasa de dorit. Pe cand te astepti mai putin dai de o groapa care poate sa iti indoaie janta sau sa uzeze prematur suspensiile. Pe langa asta adaugam si faptul ca masinile moderne au suspensii moi, create pentru un confort sporit, dar care nu rezista prea mult in timp. In anumite cazuri, se pot observa probleme la suspensii dupa nici 20,000 de kilometri. O suspensie care se rupe din senin, din cauza unei uzuri accentuate si severe, poate cauza grave accidente de circulatie, pentru ca roata coboara mult sub nivelul masinii si poate duce la destabilizarea autovehiculului.
Pentru siguranta ta si a bugetului tau, este bine sa nu eziti sa faci o inspectie amanuntita in mod periodic, pe langa cea obligatorie. Astfel de inspectii pot detecta defectiuni in stare incipienta, inainte ca ele sa creeze probleme atat masinii tale, cat si bugetului.